"U znanosti se vec cešce dogadalo da je utvrdivanje novih cinjenica, koje se nisu dale objasniti onim što je dotad bilo poznato, dovelo do otkrica nepredvidivih stranica zivota..."
L. L. Vasiljev
Tajna i moc simbola Uticati na sudbinu Zapisi, hamajlije, talismani, tajni magijski rituali... Alkemicari, shamani, vrecevi, cudotvorci... Teško je i sagledati riznicu tajnih, okultnih vještina i ucenja. Ona je sjenka svih kultura svijeta otkako su Adam (Adem) i Eva (Hava) izašli iz Raja.
Proricanje, astrologija, radiestezija, jasnovidost, alkemija, magija, šta je sve to? Gdje ih svrstati i kako objasniti sve njihove fascinantne moci i uticaje? Buduci da su egzaktne znanosti ogranicene na mjerljivu stvarnost, one nisu mjerodavne za prosudivanje okultnih pojava ndash; kaze Illo Brand u svom djelu ldquo;Vještice, vracevi i alkemicarirdquo;. Tako psihoanaliticar C. G. Jung tvrdi da je svaka osoba povezana s kolektivnim nesvjesnim svoga kulturnog okruzja i da je ta veza osnova njene psihe. Kolektivno nesvjesno jest priroda, a svijest je samo selektivno izvršen odabir iz nje. Osvještavanje tog kolektivnog nesvjesnog trebalo bi biti jednako vazno kao i shvacanje cjelovitosti prirode.
Privlacna sila relativnog Gnostici, kabalisti, hermetici, alkemicarii, slobodni zidari te rozenkrojceri znali su da covjekovo nesvjesno, osposobi li se odredenim vjezbama, moze putem simbola uticati na prirodu. Za prostor u kojem se nalaze kvalitativni, dakle duhovni parnjaci materijalnih pojava postoje nazivi kao ldquo;anima mundirdquo; (prema srednjovjekovnoj hermetici), ldquo;astralnordquo; ldquo;pranardquo; ili ldquo;akashardquo; (Indija), dok je u budizmu ta raquo;velika prazninalaquo; poznata pod nazivom ldquo;sunyatardquo;. Opisano podrucje znacenja nalazi se s one strane prostora - vremena. Samo je tamo moguc bezuzrocni ustroj, jer u dimenzijama prostora i vremena, kako nas uci cisti um (Kant), ne mogu postojati slucaj niti slobodna volja. Sve što se pak zbiva u ovostranome nuzno je povezano uzrocno-posljedicnim vezama. Bit stvarnog slucaja shvatit cemo onda kad ga pojmimo ne kao normiranu statisticku vjerovatnost vec kao nešto dogodivo. Dva inace medusobno tek pokatkad preklapajuca uzrocna niza susrecu se u nekoj tacki sustava odredena koordinatama zbivanja, prostora i vremena, kao da medu njima postoji neka magicna privlacnost koju je Wilhelm von Scholz 1924. godine nazvao ldquo;privlacnom silom relativnogardquo;. C. G. Jung govori o vremenskom podudaranju dogadaja. Tek sada mozemo jasno razumjeti odakle okultnim pojavama zajednicko izvorište. Rijec je o magiji, mantici, alkemiji, vješticarenju i rašljarstvu. Tako danas postoje dvije razlicite slike svijeta - prirodoznanstvena i magijska - isto kao što u fizici usporedo opstoje kvantna teorija te teorija relativnosti. Za oboje vrijedi isto pravilo - svaka od predodzbenih razina je ispravna. Poteškoca je u tome što ih još niko nije uspio objediniti.
Vjerovanje u providnost August Strindberg bio je u velikoj mjeri vican komuniciranja sa svojim nesvjesnim. U biografskoj pripovijeci ldquo;Infernordquo; (1897) opisuje kako je uspio redovito komunicirati na taj nacin, unaprijed odredivši koje ce simbolicke dogadaje smatrati potvrdnim odgovorima, a koje nijecnima. Potom bi hodao pariškim ulicama sve dok ne bi ugledao npr. jato ptica u vec unaprijed ldquo;dogovorenojquot; formaciji ili pak u novinama naišao na odredeno ime. Tako se odvijaju i sve druge manticke radnje. To zapravo znaci kako nesvjesno, znajuci koji se simboli mogu smatrati odgovorima na odredena pitanja, moze usmjeriti tok slucajnih dogadaja kao npr. kod umijeca tarota itd. tako da nastaju smisleni simboli. Svako se dakle magijsko djelovanje temelji na pretpostavci da covjek moze uticati na slucaj. Lanac dogadaja koji je u pocetku neorganiziran moze se tako urediti da se cilj ostvaren na simbolickoj razini moze postici i u buducnosti na stvarnoj razini. Savremeni magicar primjenjuje djelotvornost simbola koristeci se zakonitostima podudarnosti i prividnog bezuzrocja. Zamjenske radnje na razini logike simbola a u okviru duhovnog svijeta jednako su djelotvorne kao i one fizicke u materijalnom svijetu. Simbol dakle nema samo zadacu predstavljanja, vec opstoji kao samostalni entitet. Stoga logika simbola ukljucuje podudarnosti i suodnose medu brojevima, slovima, rijecima, bojama, planetima, zvijezdama... Oni tvore magijski instrumentarij te spoznajni red pri obavljanju magijskih obreda. Propaganda i reklama mogu takoder imati magijsko djelovanje. Tako je u nacistickoj Njemackoj kult vode bio svjesno prozet ekstatickim nabojem i pojacavan runskim znamenjem ne bi li se pri skupinskim obredima povecala ovisnost masa o vodi. Cak ni Hitler nije svoje postupke pripisivao vlastitoj volji, kaze Illo Brand, vec je drzao kako ga vodi - providnost. Povod tome bila je ekstaticka vizija koju je Hitler kao 17-godišnjak dozivio nakon izvedbe neke Renzijeve opere. Tom prilikom ukazale su mu se njegova sudbina i sudbina rdquo;njegova narodardquo;.
U dogovoru sa nesvjesnim Astrologija se ne temelji na fizickom utjecaju zvijezda, vec se sluzi odredenom znakovitošcu medusobnih polozaja planeta, što ce reci, uvrijezenim planetarnim suodnosima primjenjljivim na covjekov zivot, dušu i njegovo djelanje. Stoga se astrologija i ne moze smatrati znanošcu, vec umijecem tumacenja. Za razliku od magije, gdje dio predstavlja cjelinu, u astrologiji je cijeli svemir simbolom zemaljskog dogadanja kao i sudbine pojedina covjeka. Magijskim mišljenjem moze se u odredenim predmetima (npr. ikonama) pobuditi znacenjski naboj. No, i za prirodne se pojave smije ustvrditi da su znakonosne i redotvorne. Spomenimo samo smještaj i tok podzemnih voda koji mogu uticati na covjekovo nesvjesno, posebno kad je rijec o osjetljivim osobama. Cini se da je voda kao jak dielektrik izrazito pogodna za akumulaciju kvalitativnih sklopova. (Dovoljno je spomenuti kako se posvecenom vodom potstice odredeno djelovanje.) Tako rude, magnetska polja i podzemni vodeni tokovi na razini simbola dobivaju raznorazna svojstva. Rašljar ce npr. ldquo;u dogovoru s nesvjesnimrdquo; poput kakvog prijemnika sebe podesiti na tacno odredeni objekt. Micanje rašlji tada je tek signalom (rijec je zapravo o nesvjesnom trzanju mišica) pomocu kojeg nesvjesno razgovara sa sviješcu. Shvati li se opstojnost simbolicke stvarnosti i njezine djelotvornosti, covjek ce lako razumjeti i temeljna nacela alkemijskih procesa. Alkemija spada medu najuzvišenije podvige covjecanstva, ali gotovo više niko ne zna imena velikih alkemista, koji su, kako je dokazano, izvodili ili pak nadzirali alkemijske pretvorbe. Mnogi mladi ljudi kojima je stalo do cista okoliša doprinijet ce preporodu alkemije, jer je i njezina zadaca da pripomogne prirodi na putu ka sve savršenijem razvoju. Ukratko - alkemijski je proces apsolutna cistoca. Alkemijska pretvorba zapravo je najviši oblik ostvarenja simbolickog znacenja u dogadajnom prostoru i nadajmo se da ce i druge televizije, kao što je to 1972. godine ucinila francuska, prikazati pretvorbu elemenata pomocu Kamena mudraca ndash; zakljucuje Illo Brand.
Tajna i moc simbola
Uticati na sudbinu
Zapisi, hamajlije, talismani, tajni magijski rituali... Alkemicari, shamani, vrecevi, cudotvorci... Teško je i sagledati riznicu tajnih, okultnih vještina i ucenja. Ona je sjenka svih kultura svijeta otkako su Adam (Adem) i Eva (Hava) izašli iz Raja.
Proricanje, astrologija, radiestezija, jasnovidost, alkemija, magija, šta je sve to? Gdje ih svrstati i kako objasniti sve njihove fascinantne moci i uticaje?
Buduci da su egzaktne znanosti ogranicene na mjerljivu stvarnost, one nisu mjerodavne za prosudivanje okultnih pojava ndash; kaze Illo Brand u svom djelu ldquo;Vještice, vracevi i alkemicarirdquo;. Tako psihoanaliticar C. G. Jung tvrdi da je svaka osoba povezana s kolektivnim nesvjesnim svoga kulturnog okruzja i da je ta veza osnova njene psihe. Kolektivno nesvjesno jest priroda, a svijest je samo selektivno izvršen odabir iz nje. Osvještavanje tog kolektivnog nesvjesnog trebalo bi biti jednako vazno kao i shvacanje cjelovitosti prirode.
Privlacna sila relativnog
Gnostici, kabalisti, hermetici, alkemicarii, slobodni zidari te rozenkrojceri znali su da covjekovo nesvjesno, osposobi li se odredenim vjezbama, moze putem simbola uticati na prirodu. Za prostor u kojem se nalaze kvalitativni, dakle duhovni parnjaci materijalnih pojava postoje nazivi kao ldquo;anima mundirdquo; (prema srednjovjekovnoj hermetici), ldquo;astralnordquo; ldquo;pranardquo; ili ldquo;akashardquo; (Indija), dok je u budizmu ta raquo;velika prazninalaquo; poznata pod nazivom ldquo;sunyatardquo;.
Opisano podrucje znacenja nalazi se s one strane prostora - vremena. Samo je tamo moguc bezuzrocni ustroj, jer u dimenzijama prostora i vremena, kako nas uci cisti um (Kant), ne mogu postojati slucaj niti slobodna volja. Sve što se pak zbiva u ovostranome nuzno je povezano uzrocno-posljedicnim vezama.
Bit stvarnog slucaja shvatit cemo onda kad ga pojmimo ne kao normiranu statisticku vjerovatnost vec kao nešto dogodivo. Dva inace medusobno tek pokatkad preklapajuca uzrocna niza susrecu se u nekoj tacki sustava odredena koordinatama zbivanja, prostora i vremena, kao da medu njima postoji neka magicna privlacnost koju je Wilhelm von Scholz 1924. godine nazvao ldquo;privlacnom silom relativnogardquo;. C. G. Jung govori o vremenskom podudaranju dogadaja.
Tek sada mozemo jasno razumjeti odakle okultnim pojavama zajednicko izvorište. Rijec je o magiji, mantici, alkemiji, vješticarenju i rašljarstvu. Tako danas postoje dvije razlicite slike svijeta - prirodoznanstvena i magijska - isto kao što u fizici usporedo opstoje kvantna teorija te teorija relativnosti. Za oboje vrijedi isto pravilo - svaka od predodzbenih razina je ispravna. Poteškoca je u tome što ih još niko nije uspio objediniti.
Vjerovanje u providnost
August Strindberg bio je u velikoj mjeri vican komuniciranja sa svojim nesvjesnim. U biografskoj pripovijeci ldquo;Infernordquo; (1897) opisuje kako je uspio redovito komunicirati na taj nacin, unaprijed odredivši koje ce simbolicke dogadaje smatrati potvrdnim odgovorima, a koje nijecnima. Potom bi hodao pariškim ulicama sve dok ne bi ugledao npr. jato ptica u vec unaprijed ldquo;dogovorenojquot; formaciji ili pak u novinama naišao na odredeno ime. Tako se odvijaju i sve druge manticke radnje. To zapravo znaci kako nesvjesno, znajuci koji se simboli mogu smatrati odgovorima na odredena pitanja, moze usmjeriti tok slucajnih dogadaja kao npr. kod umijeca tarota itd. tako da nastaju smisleni simboli. Svako se dakle magijsko djelovanje temelji na pretpostavci da covjek moze uticati na slucaj. Lanac dogadaja koji je u pocetku neorganiziran moze se tako urediti da se cilj ostvaren na simbolickoj razini moze postici i u buducnosti na stvarnoj razini.
Savremeni magicar primjenjuje djelotvornost simbola koristeci se zakonitostima podudarnosti i prividnog bezuzrocja. Zamjenske radnje na razini logike simbola a u okviru duhovnog svijeta jednako su djelotvorne kao i one fizicke u materijalnom svijetu. Simbol dakle nema samo zadacu predstavljanja, vec opstoji kao samostalni entitet. Stoga logika simbola ukljucuje podudarnosti i suodnose medu brojevima, slovima, rijecima, bojama, planetima, zvijezdama... Oni tvore magijski instrumentarij te spoznajni red pri obavljanju magijskih obreda.
Propaganda i reklama mogu takoder imati magijsko djelovanje. Tako je u nacistickoj Njemackoj kult vode bio svjesno prozet ekstatickim nabojem i pojacavan runskim znamenjem ne bi li se pri skupinskim obredima povecala ovisnost masa o vodi. Cak ni Hitler nije svoje postupke pripisivao vlastitoj volji, kaze Illo Brand, vec je drzao kako ga vodi - providnost. Povod tome bila je ekstaticka vizija koju je Hitler kao 17-godišnjak dozivio nakon izvedbe neke Renzijeve opere. Tom prilikom ukazale su mu se njegova sudbina i sudbina rdquo;njegova narodardquo;.
U dogovoru sa nesvjesnim
Astrologija se ne temelji na fizickom utjecaju zvijezda, vec se sluzi odredenom znakovitošcu medusobnih polozaja planeta, što ce reci, uvrijezenim planetarnim suodnosima primjenjljivim na covjekov zivot, dušu i njegovo djelanje. Stoga se astrologija i ne moze smatrati znanošcu, vec umijecem tumacenja.
Za razliku od magije, gdje dio predstavlja cjelinu, u astrologiji je cijeli svemir simbolom zemaljskog dogadanja kao i sudbine pojedina covjeka. Magijskim mišljenjem moze se u odredenim predmetima (npr. ikonama) pobuditi znacenjski naboj. No, i za prirodne se pojave smije ustvrditi da su znakonosne i redotvorne. Spomenimo samo smještaj i tok podzemnih voda koji mogu uticati na covjekovo nesvjesno, posebno kad je rijec o osjetljivim osobama. Cini se da je voda kao jak dielektrik izrazito pogodna za akumulaciju kvalitativnih sklopova. (Dovoljno je spomenuti kako se posvecenom vodom potstice odredeno djelovanje.) Tako rude, magnetska polja i podzemni vodeni tokovi na razini simbola dobivaju raznorazna svojstva. Rašljar ce npr. ldquo;u dogovoru s nesvjesnimrdquo; poput kakvog prijemnika sebe podesiti na tacno odredeni objekt. Micanje rašlji tada je tek signalom (rijec je zapravo o nesvjesnom trzanju mišica) pomocu kojeg nesvjesno razgovara sa sviješcu.
Shvati li se opstojnost simbolicke stvarnosti i njezine djelotvornosti, covjek ce lako razumjeti i temeljna nacela alkemijskih procesa. Alkemija spada medu najuzvišenije podvige covjecanstva, ali gotovo više niko ne zna imena velikih alkemista, koji su, kako je dokazano, izvodili ili pak nadzirali alkemijske pretvorbe. Mnogi mladi ljudi kojima je stalo do cista okoliša doprinijet ce preporodu alkemije, jer je i njezina zadaca da pripomogne prirodi na putu ka sve savršenijem razvoju. Ukratko - alkemijski je proces apsolutna cistoca. Alkemijska pretvorba zapravo je najviši oblik ostvarenja simbolickog znacenja u dogadajnom prostoru i nadajmo se da ce i druge televizije, kao što je to 1972. godine ucinila francuska, prikazati pretvorbu elemenata pomocu Kamena mudraca ndash; zakljucuje Illo Brand.