U francuskim knjigama o crnoj magiji, vrlo cesto se koristi rijec “envoutement”. Ona oznacava cin pravljenja vostane figure koja vijerno predstavlja lice, tijelo i posebne karakteristike osobe, kojoj se zeli nanijeti zlo. Posto se na vostanoj figuri izvrse neke zlokobne cini i obredi, osoba predstavljena figurom pretrpit ce sve bolove i ponizenja koje carobnjak prenese na nju.
Dok napada vostanu figuru, carobnjak ponavlja cini i bajanja koja izazivaju prelaz bolova, nevolja i patnji na ljudsko bice, ma gdje se ono tog trenutka nalazilo. Tako, ako se iglom ubode kolenski zglob vostane figure, ljudsko bice koje ona predstavlja pretrpit ce jak bol u koljenu; ako je igla ubola srce figure, ljudsko bice ce istog casa umreti.
“Envoutement” se moze vrsiti i u dobroj i u losoj namjeri. Postoji zapis o slucaju mornara koji je za vrijeme borbe na moru pogoden strijelom u oko pa je trpio neopisive bolove. Prijatelji su tada napravili njegovu figuru sa strelom u oku i odnijeli je u poznato Bogorodicino svetiliste u Siriji. Bogorodica je izvukla strijelu iz oka figure i istog casa je ispala i strela koja se nalazila u oku mornara na moru i bol je prestala.
Jedan od najstarijih primjera upotrebe vostane figure u svrhu ranjavanja ljudskog bica pronaden je na papirusu na kojem je zapisan slucaj zavjere kovane protiv egipatskog faraona Ramzesa III.

Drevna svjedočanstva
U svojoj knjizi “Hamajlije i talismani", engleski istrazivac E.A. Volis Badz navodi jos jedan zanimljiv primjer koristenja vostanih figura. On ga je otkrio na egipatskom papirusu Nesi-Amsu koji se nalazi u Britanskom muzeju.
U namjeri da se svrgne Apep, bog zla i vecni neprijatelj Raa, boga Sunca, trebalo je izgovoriti nizove kletvi i cini i izvesti izvjesne obrede. Propisi su nalagali da se Apepova figura nacrta zelenim mastilom na komadu novog papirusa, da se napravi njegova vostana figura i na njoj zelenim mastilom ispise njegovo ime. Ovu figuru, obavijenu listom novog papirusa treba baciti u vatru koja je potpaljena posebnom vrstom bilja i dok ona gori treba je udariti cetiri puta levom nogom, a kada izgori, njene ostatke treba pomijesati sa izmetom i baciti u drugu vatru.
Figure Apepa je trebalo spaljivati ovako u odredenim vremenskom intervalima u toku dana i noci. Drugo pravilo kaze: "Cinices tako kada bjesne oluje na istoku da bi sprijecio dolazak crvenih oblaka, kise i oluje." Spaliti Apepa bilo je zasluzno djelo jer odjeljak nastavlja: "Dobro je za covjeka da cini ovako, dobro i na zemlji i u podzemnom svijetu. Steci ce moc da dode do pocasti koje su iznad njega i bit ce zaista osloboden od sveg zla."
I napravljene su vostane figure kraljevih neprijatelja, njihova imena su napisana na vosku zelenim mastilom, a onda su stavljene u omotace i zapaljene. Tokom spaljivanja trebalo je pljuvati po njima, gaziti ih i skrnaviti lijevom nogom i bosti ih nozem. Nakon ovoga trebalo ih je baciti u vatru potpaljenu posebnim biljem koju je, na kraju, trebalo gasiti mokracom krokodila.

Magijski rituali
Da bi se unistile nemani koje su bile Apepove sluge, napravljene su od voska figure cetiri zmije. Jedna je imala lice macke, druga lice patke, treca lice bijele macke, a cetvrta lice sokola. One su bile svezane i okovane, nozevi su zabodeni u njihova leda, a onda su bacene na zemlju i sa njima je postupano na isti nacin kao i sa Apepovim vostanim figurama. Ovo cudoviste je imalo oko trideset razlicitih oblicja, a svaki od njih imao je svoje ime i tokom obreda je proklinjan strasnim kletvama. Pored oblicja krokodila, Apep je imao i oblicje zmije koja u ustima drzi svoj rep a u leda joj je zaboden noz.
Obred spaljivanja vostanog Apepa izvoden je vise puta mjesecno tokom dana i noci u velikom hramu Amen-Raa u Tebi i sasvim je sigurno da je egipatsko svestenstvo, kao i narod, iskreno vjerovalo da je cesto ponavljanje "Knjige svrgnuca Apepa" bilo od zivotnog znacaja za dobrobit Egipta i blagostanje njegovog naroda.
Postoji jos jedno glediste koje se odnosi na Apepa. On je bio zakleti neprijatelj Raa, boga Sunca, ali kralj Egipta je bio "sin Raa" pa je otuda Apep bio i faraonov zakleti neprijatelj, zajedno sa svim nemanima i davolima koji su ga sluzili u podzemnom svijetu i svim zlim ljudima i pobunjenicima koji su ga sluzili na zemlji. Njihove vostane figure su pravljene, spaljivane i proklinjane kao i figure Apepa.
Vostana figura covjeka napravljena u magijske svrhe pronađena je u Egiptu pocetkom proslog stoljeca i sada se cuva u Britanskom muzeju (No. 37918); vostani omot sadrzi povez napravljen od ljudske kose i komad ispisanog papirusa. Figure četiri Horova sina takođe su pravljene od voska, a zatim su polagane na kovčeg ili postavljane u zavoje mumije. Neke su od bijelog, a neke od crvenog voska.

“Probodi njegovo tijelo!...”
Kao sto smo vidjeli, vosak se upotrebljavao i u bijeloj i u crnoj magiji, ali, ponekad se i list papira upotrebljavao umjesto voska. Ukoliko nije imao voska, carobnjak se mogao posluziti i obicnim listom papira. Na njemu bi nacrtao figuru osobe koju zeli da rani ili ubije, zatim bi na crtezu napisao njeno ime. Kada bi to obavio naopako bi zakucavao papir na vrata ili zid i zapocinjao da izgovara tajne formule i Rijeci Moci, nerjetko se sluzeci i posebnim sadrzajima iz svetih knjiga.
Posto bi zavrsio ovaj dio ceremonijala, uzimao bi gvozdenu iglu i usijao je u vatri. Potom bi sa uzarenom iglom probadao papir vodeci racuna da se rupa koju je probusio iglom nalazi na grudima figure. U isto vrijeme on bi izgovarao cini ili bajanja, izgovarajuci najcesce sljedece rijeci:
"Probodi njegovo tijelo isto kao sto ova igla probija papir i uzmi mu san!..."
Istog casa, osoba predstavljena na papiru, pocinjala je da osjeca bolno probadanje u tijelu. Drevna svjedocanstva govore da bi nesretnik zajedno sa sazezucim bolom koji je izazvala usijana igla i padao u agoniju u kojoj bi ostajao sve dok je igla bila zabodena u papir. Cim bi se igla izvukla, covjek bi osjetio olaksanje. No, ako bi se ona ostavila zabodena, nesretnik je umirao u najtezim mukama!
Koriscenje vostanih figura u magijske svrhe preslo je iz Egipta, preko Grcke i Italije, u Englesku. U srednjem vijeku, navodi E.A. Volis Badz, nanijeto je mnogo stete pomocu njih, i ljudi su bili prestraseni pomislju da im bolest, pa cak i smrt mogu nanijeti neprijatelji iz velike udaljenosti. Bit ce zapamceno da je mnogo buke izbilo u Londonu za vrijeme vladavine kraljice Elizabete zato sto je figura Njenog Visocanstva sa iglom zabodenom u grudi pronadena u vrtu zgrade advokatskih esnafa. Posto niko nije sumnjao da je nesrecu Njenom Visocanstvu smislio neki zlocinac, kod kraljice je pozvan dr. Dzon Di (1527-1608), poznati astrolog i, kako su neki govorili, carobnjak, da rijesi stvar.
Da su i Hebreji povremeno koristili vostane figure, dokazano je sljedecim odlomkom iz magijske knjige pod naslovom "Mojsijev mac":
"Ako zelis da ubijes covjeka, uzmi blata sa obe strane rijeke i nacini od njega figuru, napisi na njoj ime osobe, uzmi sedam grana sa sedam velikih palmi i napravi luk od trske (?) sa tetivom od konjske zile, postavi lik u udubljenje, napni luk i gadaj njime, a kod svake (odapete) grane izgovori Rijeci Moci i osoba ce biti unistena!..."

Zaštita od crne magije: