Vec odavno Tibet ne postoji kao autonomna drzava. Kina ga je anektirala 1959. godine. Te godine svoju kolijevku su napustili njen politicki i duhovni voda Dalaj Lama i jos oko dvije stotine hiljada najumnijih Tibetanaca. Od tada se hiljade godina duga tradicija ove misticne zemlje, kao i njena kultura, jezik, medicina, astrologija proucavaju, tumace i primjenjuju ne samo u Indiji, gdje je utociste nasao najveci broj izbjeglih, nego i mnogim centrima sirom svijeta.

Tri energije
Prema ayuvredskoj tradiciji, na koju se nadovezuje tibetanska skola, u ljudskom tijelu koegzistiraju tri energije koje se medusobno dopunjuju. To su:
Energija vjetra, koja ima svoje sjediste u sferi psihe, hitrine i pokreta;
energija zuci, koja je u vezi sa toplinom, ulagivanjem i zezenjem (boli);
energija ravnodusnosti, koja opisuje lakocu ili tezinu.
Kada se ravnoteza ovih energija poremeti, tada se razbolimo!
Ispitivanjem pulsa Ijekar osjeca energetsko stanje svih organa i moze odrediti izvor patnje. Druga analiza vrsi se putem urina koji se promatra, ispituje njegov miris, stapicem "uzburka” da bi se vidjelo kakva ce se pojaviti vrsta geometrijske konfiguracije. Boja ima veliku vaznost, jer signalizira poremecenost energije: modrikasta - vjetar, zuta - zuc, bjelkasta – ravnodusnost!
Da bi se doslo do konacne dijagnoze, treba takoder pogledati jezik i oci, ali i razgovarati sa pacijentom da bi se saznale njegove navike, nacin kako jede, psiholoska srtuacija. Tibetanski ijekar ne lijeci oboljeli organ, nego nastoji ustanoviti uzrok poremecenosti ravnoteze za koju i fizicki i psrhicki dogadaji imaju istu vaznost posto je svako ljudsko bice jedinstvo duha i tijela.

Bogata farmakopeja
Jednom davno raazboli se voljena supruga tibetanskog vladara i Ijekari odlucise da je operiraju. Ali jadnica umre i kralj, koji zapade u ocajanje, odluci da zauvijek zabrani koristenje kirurgije. Iz ove epizode, koja je negdje izmedu legende i stvarnosti, nastade izuzetno bogatstvo tibetanske farmakopeje. Postoje brojni lijekovi, u mnogim slucajevima koristi se akupunktura, cesto se propisuju uvarci, napici, cajevi, minerali, biljne smjese, prasak, a raznovrsnim pilulama se ni broj ne zna.
Tibetanski medikamenti vise podsjecaju na vjestacke karamele nego na tablete na koje smo navikli. Imaju jake boje, nepreciznog su oblika, veoma su velike i nose zvucna imena. Tako, na primjer, "sedam dragocjenih pilula" sastoji se od korala, srebra, bisera, zlata, tirkiza u prahu, koji su putem misterioznih alhemijskih procesa oslobodeni otrova a zatim izmijesani sa raznoraznim sokovima ljekovitih trava.
Drugi lijekovi nisu toliko raskosni i spoj su ljekovitih trava i bilja (u njihovoj ukupnosti, i nikad se ne izvlace samo aktivni principi), ponekad zivotinjskih kostiju, cesto minerala ili soli koje se cijede iz stijenja na visokim planinama. Drugi opet sadrze sitne djelice odjece nekog sveca i koriste ih samo lame da bi izdrzale isposnistvo i dugi post.

Tri najteza otrova
Napokon, ima i pilula cija je terapeutska vrijednost obogacena molitvama. Kada su napravljene izlazu se pozitivnim vibracijama lama koji izgovaraju svoje ritualne molitve, takozvane mantre. Dakle, sve su to prirodni lijekovi i bez ikakvih nus pojava.
Ali pravo lijecenje pocinje odvajanjem tri "otrova", a to su NEZNANJE kao i nedostatak svijesti, sto je povezano sa energijom flegme; BIJES (energija zuci) i ODANOST (energija vjetra, to jest zelja za posjedovanjem bilo materijalnih stvari bilo ljudi) i tu smo usred budistickog ucenja. Postajemo bolesni jer ne shvatamo da nista nije stalno, popustamo i oprastamo zbog lezernosti ponasanja pogresnog zivota, ljutimo se zbog stvari na koje se ne vrijedi ni obazirati, a kamoli u sebi rasplamsavati negativne energije.
Jasno je da ucenje Bude, pored ostalog, pomaze Ijekarima da pacijente usmjere prema duhovnoj realizaciji, koja donosi oslobadanje od bolesti. Lijecenje duha i lijecenje tijela su neodvojivi u tibetanskoj medicini. Zadatak Ijekara je da ublazi patnju, a to se postize priblizavanjem istini pomocu ucenja Bude.
Niko ne treba da se plasi da bi se zbog lijecenja mogao silom preobratiti u budistu. Jer, u budizmu nema prisile, a ima mjesta za sve.

Pet elemenata
Lama Gancen Rinpoche, koji godinama zivi u Italiji a u Milanu je osnovao svoj centar za tibetanske tehnike lijecenja, objavio je 1993. godine knjigu pod nazivom "Samoizljecenje" koje je zapadnoj kulturi otvorila vrata drevnim metodama meditacije tibetanske medicine.
U cemu se, u stvari, sastoji njegov nacin lijecenja?
Prije svega, kaze on, potrebno je otkriti uzrok unutrasnje neravnoteze i to pomocu pulsa, a zatim se primjenjuju lijekovi na bazi trava sakupljenih na tibetanskoj visoravni i na padinama Himalaja i to u odredenim vremenskim periodima kako bi se garantovala veca efikasnost aktivnih principa. Ali, osim pilula veoma su vazni ishrana, meditacija i redovna molitva – izgovaranje budistickih mantri.
Samoizljecenje je tehnika meditacije koja sluzi da bi se dostigla bit pet najvaznijih elemenata - prostor, vazduh, vatra, zemlja, voda - koji cine citavo nase tijejo kao mikrokozmos vezan sa nasim duhom.
U podatnom stadiju bolesti, a ne pri kraju, postize se znacajan uspjeh u lijecenju nekih oblika tumora, i to tako sto se bolest blokira. Neki oboljeli od side koji su bili lijeceni ovim pilulama godinama su zivjeti sa svojom bolescu.
Izgteda da ovi lijekovi povecavaju odbrambeni sistem organizma i podrzavaju vitalne energije. Jos bolji rezultati pokazali su se prilikom lijecenja oboIjelih od dijabetesa, astme i bolesti jetre.