Na prednjoj i zadnjoj strani kosulje hamajlije Husein-kapetana Gradascevica, o kojoj pisemo u predhodnim poglavljima (“Kosulja cudesnih moci” i “Čuvar Zmajevog zivota”) izmeðu modro-crvenih traka sa krugovima ispunjenim imenima eshaba, nalazi se i veliki broj kvadratnih povrsina - prepostavlja se da su bile obojene zelenom i zlatnom bojom - u kojima su smjesteni magicni kvadrati, takozvani vefkovi , koji su, sudeci prema misljenjima svih starih poznavalaca orijentalnih tajnih ucenja i vjestina, ukoliko su spravljeni ispravno i prema tajnom protokolu, vise nego mocno sredstvo zastite za sve koji ih nose ispisane na svojim hamajlijama.

Moćni vefkovi
Vefkovi su, zapravo, kvadrati razlicitih dimenzija, podijeljeni vodoravnim i uspravnim linijama u podjednaka polja, poput magicnih kvadrata u enigmatici, a njihova slozenost pocinje od devet jednakih polja (tri vodoravno, tri uspravo) pa nadalje. U ta polja obicno se, ali ne uvijek, upisuju brojevi, koji kada se sabiraju vodoravno, uspravno ili dijagonalno, imaju uvijek istovjetan zbir.
Tacna izrada vefkova zahtijevala je od sastavljaca solidno poznavanje aritimetike sto je , po svoj prilici, formiralo osnove arapske matematicke znanosti. Inace, poznato je da su Arapi smatrali da su magicne moci nekih od 28 slova (harfova) arapske abecede bile znatno vece od drugih. Tako je elif (A), prvo slovo, takoðe i prvo slovo imena Allah (Ellh), a posto je njegova numericka vrijednost - jedan, taj broj je predstavljao Allaha, jednog i jedinog Boga. Imena Boga, meleka (anðela), Pejgamberovih eshaba, 99 Lijepih Bozijih imena, te kur’anskih molitvi, mogu se takoðe izraziti brojevima i numerickim vrijednostima, sto je nuzna podloga za izradu magicnih kvadrata, odnosno vefkova, koji prema vjerovanjima, posjeduju nesumnjiv snaznu i djelotvornu moc zastite, pa su se vrlo cesto koristili u hamajliskim zapisima.
Mnogi istrazivaci su otkrili da se u vefkove upisuju i mnogi kur’anski ajeti i sure, te razne fraze (zikr) i izreke, a nerjetko i tajanstvene sifre (cije znacenje odavno vec nije poznato) i magicne rijeci, sto najvise zavisi od toga - cemu je namijenjena odreðena hamajlija!
Vjestina spravljanje vefkova i mocnih zapisa u njima, samo naizgled djeluje jednostavno. No, to je zasigurno veoma komplicirana tajna vjestina u kojoj je, pored arapske numerologije, veoma bitno poznavanje i drugih tajnih znanja, kao sto su, recimo, arapsko zvjezdoznanstvo, odnosno astrologija. Ali, to je tema za cijelu jednu knjigu i ja se iskreno nadam da cu je uskoro napisati.

“Allah je samo jedan...”
“Spravljacu hamajlijskih zapisa na kosulji Husein-kapetana Gardascevica”, pise Muhamed Garcevic, “bilo je, ocito, poznato da svaka rijec ispisana u vefku ima visestruko zastitnicko djelovanje. Ali, kako se, po svoj prilici, radilo o nemarnoj i neobrazovanoj osobi, arapske brojeve je tako lose i nejasno ispisivala da se gotovo i ne vide, a oni koji se daju jasno procitati govore o tome da su cak i vefkovi krivo i netacno prepisivani, pa je njihova svrsishodnost do kraja upitna, pa stoga i njihovo znacenje, po mom skromnom misljenju, i nije moglo imati neku znacajniju magicnu moc.
Da se kojom srecom radilo o iskusnom, moralnom i obrazovanom sastavljacu, u vefkovima bi se, na primjer, obavezno naslo 99 Bozijih atributa (imena) za koja je Abu Huraira govorio “onaj koji ih izgovara uci ce u dzenet”, zatim razni kur’anski ajeti (Bozije izreke), koje imaju moc da covjeka stite od neprijatelja, od dzinna i sejtana (ðavola), od pojedinih zvijeri i raznih bolesti, poteskoca i tegoba, ratnih rizika i neprijateljskoga kursuma!...”
S tako mocnim vefkovima, s pravom primjecuje gospodin Muhamed Garcevic, mogao je ispuniti daleko veci prostor na kosulji Zmaja od Bosne, a da pri tome ni u kom slucaju ne bi morao da ponavlja pojedine vefkove, kao sto je to cinio sastavljac.
Sasvim drugu vrstu vefka upotrijebio je na naramenicama kosulje. Tu je na obje strane arapskim slovima ispisao jedan odlomak iz Kur’ana (II: 255) Ajetu-l-Kursijju, koji u prijevodu (svi prijevodi koji se pominju u ovom poglavlju jesu prema causevicu) glasi:
“Allah je samo jedan i jedini Bog, koji vjecno zivi i svim stvorenjima vjecno vlada. San Ga ne spopada i ne spava. On je Gospodar svega, sto je na nebesima i na Zemlji. Tko moze traziti razgovora kod Njega, a bez Njegova dopustenja. On zna sto Njegova stvorenja rade i sto ce raditi, sto zele i sto ce zeliti. Njegova stvorenja mogu znati samo ono, sto On hoce, a drugo vise nista ne znaju. Znanje i moc Njegova obuhvacaju nebesa i zemlju, a cuvanje njihovo Ga ne umara. Uzvisen je samo On i veliko je bice Njegovo...”
Sve skupa, smatra Garcevic, ispisivac hamajlijskog zapisa, imao je relativno dobru ideju, i da je kojim slucajem bio pazljiviji, obrazovaniji i upuceniji u tajna, misticna znanja, kosulja-hamajlija bi zasigurno odgovarala svojoj osnovnoj namjeni, to jeste “moglo bi se ocekivati, s pomocu Bozijom, povoljno djelovanje izabranih kur’anskih tekstova i imena Pejgamberovih eshaba”.
Pa i ovako spravljena, s mnogo propusta i gresaka, ona je pomogla Husein-kapetanu Gradascevicu da proðe kroz brojne krvave okrsaje i bitke, koje je vodio za oslobaðanje Bosne od Turaka, (kao da ga je provukla ruka Bozija) bez ijednog ranjavanja. Umro je prirodnom smrcu 30. jula 1833. godine.

Vjera u tajna učenja
Inace, kosulje-hamajlije su, koliko sam se ja mogao uvjeriti, danas prava rijetkost ne samo u nas vec i u svijetu. To potvrðuje i sam Muhamed Garcevic:
“Premda se vec dugo bavim naukom o zapisima”- kaze on -”nisam nigdje naisao na nesto takvo. Poznato mi je jedino da se u Becu, u Gradskom muzeju, nalazi kosulja Kara Mustafa-pase, koja je svilenim vezivom ispisana nekim zapisima. Na zalost, nije mi jos bilo moguce samome vidjeti tu kosulju...”
sta taj podatak jos govori?
On vrlo jasno sugerira da su nasi preci bezrezervno vjerovali u tajne moci zapisa i hamajlija, te da su - zavisno od drustvenog statusa i dubine dzepa - svojim najdrazim spravljali hamajlije razlicitih formi i sadrzaja.
Garcevic istice da za izradu ovako kompliciranih hamajlija treba upotpunosti postovati postupak i stroga nacela tajne znanosti o zapisima. To znaci da je prije upisivanja magicnih rijeci i formula, platno trebalo okaditi nekim kadom lijepog mirisa, na primjer, sandalovinom, karanfilom, ruzom ili ud-agacom. Ud-agac je narocita vrsta drveta, koja raste na Orijentu, a veoma lijepo mirise kada se stavi na zeravicu. Najcesce se koristi za vrijeme vjerskih svetkovina, prilikom ucenja mevluda i u drugim slicnim prilikama.
Takoðe su pojedina mjesta na kosulji-hamajliji morala biti ispisana posebnom, zutom tintom, koja se spravlja iskljucivo od ruzine vode (ðulsije), te mirisljavog ruzinog ulja (ðul-jaga), mosusa (miska) i safrana (zagferana).

Uobičajeni postupak
Osim toga, na samom pocetku spravljanja kosulje hamajlije, trebalo je obavezno izreci jednu od molitvi koje se upucuju Svemogucem Bogu prije spravljanja svakog, pa i najneznatnijeg zapisa, a Muhamed Garcevic navodi najkracu dovu:
“Inkate-ali amali min kjulli sej-in illa mine-LLahi te-ala. Euzu bi-llahi mines-sejtanir-redzimi. Bismillahi-rahmani-rahimi.”, sto u slobodnom prijevodu znaci: “Ja odsjekoh nadu o ispunjenju mojih zelja osim Svemoguceg Boga...” (cime se spravljac odrice svakog umisljanja da bi on sam, bez pomoci Svemoguceg Boga, bio kadar svojim sposobnostima, postici ispunjenje svojih zelja) “...Uticem se Svemogucem Bogu od prokletog sejtana. U ime Svemoguceg Boga opceg dobrocinitelja milostivoga”.
Tek nakon ove molitve moze se zapoceti sa strpljivim ispisivanjem zapisa.
Garcevic, takoðe, istice da se kod manje vaznih zapisa ne obicava zavrsetak posla popratiti molitvom ili nekim drugim vjerskim cinom, no kod zavrsetka ispisivanja ovako vazne hamajlije, kao sto je Husein-kapetanova kosulja, svakako bi trebalo izmoliti molitvu zahvalnicu. Najcesce se klanja po dva rekjata hadzet-namaza (vrsta molitve, koja se specijalno klanja u prilikama kada se od Boga moli ispunjenje odreðene zelje).

Stimulirajte svoju srecu: